Kokende, kirrende en kledingloze vrouwen in reclames: kan het klaar zijn?

WomenNotObjectsKokende vrouwen aan het aanrecht, naakte vrouwen die onder de douche staan en deodorant sprayen en een horde bikini-dames die gezamenlijk op een man afrennen vanwege zijn ‘heerlijke luchten’.

Reclame van 10 jaar terug? Nee, ze zijn nog steeds te zien. De reclame-boys en -girl confereren momenteel in Cannes en daar wordt ook de Glazen Leeuw uitgereikt. De prijs voor het beste werk dat genderongelijkheid aan de kaak stelt.

De emancipatie is niet voltooid, constateerde het Amerikaanse bureau Badger & Winters na uitgebreid onderzoek. Vrouwen worden in commerciële uitingen vaak niet als mens maar als ding te worden neergezet. Zij lanceerden daarom begin dit jaar daarom #WomenNotObjects.

Vrouwen die onder mannen liggen, vrouwen waarvan alleen borsten of benen te zien zijn en vrouwen die eruitzien als barbies. ‘Rekwisieten, plastic en onderdelen’, zo vat het bureau samen. Het zou ‘menselijk, sterk en compleet’ moeten zijn. Het moet anders.

‘Menselijke’ reclame blijkt aantoonbaar beter voor de reputatie van een merk, en vrouwen schaffen producten van deze merken eerder aan dan van ‘objectiverende’ merken. Emancipatie in de reclamewereld zelf laat ook te wensen over. Zo’n 90% van degenen die campagnes bedenken, is nog steeds man.

Miljardenbedrijf Unilever die zelf verantwoordelijk zijn voor veel van die foute uitingen, heeft nu toegezegd dit type seksisme niet meer te gaan gebruiken en roept de concullega’s op dit voorbeeld te volgen.

40% van de vrouwen zou het niet eens zijn met hoe zij in reclames worden weergegeven. Met 6 miljard aan reclameuitgaven is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld. Cheft Marketing & Communicatie Keith Weed meldt bij de BBC dat dit het bedrijf de verantwoordelijkheid geeft om voor verandering te zorgen.

Lees ook:Femvertising: fijn voor vrouwen en adverteerders
Lees ook:538-poster met likkende vrouwen door reclamewaakhond afgekeurd
Lees ook:Indiase rapster: ‘Unilever, ruim je rotzooi op!’
Lees ook:Vice en Unilever lanceren vrouwen-kanaal Broadly
Lees ook:5 x Girl Power commercials

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>