538-poster met likkende vrouwen door reclamewaakhond afgekeurd

Radio 538 is op vingers getikt door Stichting Reclame Code.

Het landelijke radiostation kreeg klachten over de abriposters waarop vorige reclame werd gemaakt voor festivals van Radio 538.

De commissie acht de uitingen in strijd met de regels en beveelt 538 om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken…….

De kop van de abriposters luidt: ‘Luister nu en win tickets om hard te gaan op de vetste festivals’. Op de ene versie van de poster zijn onder deze tekst 2 jonge vrouwen afgebeeld die aan de worst van een hotdog likken. Op de andere versie van deze poster is de hotdog geblurd.

In beide uitingen, maar met name de poster waarop vervagingsblokjes staan, wordt gesuggereerd dat sprake is van orale seks. De afbeeldingen van de billboards op openbare plekken zijn een walgelijke semi-pornografische vertoning, waarin vrouwen als ordinaire en goedkope wezens/dingen worden neergezet volgens de klacht.

Volgens Radio 538 wordt in de landelijke advertentiecampagne “de doelgroep (luisteraars van 20-45 jaar) op een opvallende en humoristische wijze benaderd. De uitingen zijn sensueel en wellicht uitdagend van aard, maar er is geen sprake van pornografie of expliciete seksualiteit.

“Er zijn geen nadrukkelijke seksuele handelingen afgebeeld en er wordt geen naakt getoond. Het feit dat er twee versies van de uitingen zijn gemaakt, versterkt het humoristische element.”

Lees ook:Paars slipje in Zweedse vaderdagadvertentie wakkert seksisme-discussie aan
Lees ook:Femvertising: fijn voor vrouwen en adverteerders
Lees ook:Dan vervangen we de vrouwen toch gewoon door IKEA-meubelen!
Lees ook:Lady GaGa & Christina Aguilera in duet
Lees ook:Vrouwen gaan op in schilderijen

1 Reacties // Reageer

One thought on “538-poster met likkende vrouwen door reclamewaakhond afgekeurd

  1. Jim

    Seks is de nieuwe “religie”. En alles wat tegen de zogenaamde “seksuele vrijheid” gaat wordt geminacht. Stichting Reclame Code heeft terecht kritiek gegeven, omdat velen mensen hier aanstoot van hebben. Seksualiteit is heilig van aard en wordt landelijk verkondigd als iets goedkoops dat jongeren en volwassenen aanspoort tot seksuele gedachten, wat weer destructieve relationele gevolgen kan hebben. Maar nee, de mens denkt weer aan geld vanwege de onwetendheid.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>