De dunne lijn tussen sexy en seksistisch

mooi1Naakte vrouwen onder de douche, gespierde mannen met ontbloot bovenlijf die het gras maaien, een man die na het gebruik van deodorant belaagd wordt door tientallen halfnaakte vrouwen.

Maar in hoeverre zijn seksistische reclames in strijd met de emancipatie?

Dat was het interessante thema van het L1-programma ‘AvondGasten’ gisteren.

Het Limburgse fotomodel Daphne Simons (18) zegt dat ze moeite heeft met naakt. “Als je een lustobject wordt, dan is het al gauw seksistisch en daar doe ik niet aan mee.”

Communicatiestratege Nicoline Wisse Smit vindt het vooral een probleem dat jonge mensen een beeld wordt opgedrongen. “Meisjes willen er allemaal uitzien als een fotomodel. Daardoor krijg je eetstoornissen.” Smit vindt dat meer bedrijven een voorbeeld moeten nemen aan cosmeticabedrijf Dove. In commercials van Dove zijn echte vrouwen te zien. “Daardoor koop ik meer producten van dat merk”, zegt Smit.

Toch zegt Smit dat reclamefilmpjes vaak ook realistisch zijn. “Als we in een reclame zien dat een vrouw de boodschappen doet, dan is dat omdat het in de realiteit ook zo is. De man is meestal nog de kostwinner, de vrouw werkt vaak parttime. Vrouwen hebben een baarmoeder en hebben dus geleerd te zorgen. Dat is biologisch vastgelegd.”

Lees ook:Ga zaterdag eens ‘naakt’ op Facebook staan
Lees ook:Heeel dom: bierindustrie richt zich niet op vrouwen
Lees ook:10 x Girl Power commercials
Lees ook:Feminisme tijdens Super Bowl
Lees ook:Van Man Vrouw Maatschappij tot aan Margriet

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>