Meer vrouwelijke wetenschappers: muizen hebben de pest aan mannen

LabMiceMuizen zijn van groot belang voor de wetenschap.

Wereldwijd geven dagelijks duizenden muizen hun leven, zodat wij meer te weten kunnen komen over de werking van ons lichaam en eventuele medicijnen.

Tegenwoordig worden er zelfs muizen gemaakt met menselijke genen, zodat ze nog meer op ons lijken.

Vandaar dat het nieuws dat muizen slecht reageren op mannen in de wetenschappelijke wereld is ingeslagen als een bom.

Aan de McGill University in Montreal ontdekten biologen dat muizen in de nabijheid van mannen behoorlijk wat stresshormonen aanmaken. Net zo veel als wanneer je ze opsluit in een donkere buis of wanneer ze in het water worden gegooid.

Stresshormonen zorgen er bijvoorbeeld voor dat muizen minder pijn voelen of anders op medicijnen reageren. Dat maakt ze veel minder geschikt als proefdieren.

De onderzoekers denken dat menselijke mannen in grotere hoeveelheden feromonen uitscheiden, geurstoffen die ook een rol spelen bij de seksualiteit. De muizen pikken die geurstoffen veel beter op dan eerst werd vermoed. Ze interpreteren die geur als een teken dat er een vijand in de buurt is.

Vrouwen die een t-shirt aan hadden dat eerst enkele dagen door een man was gedragen, zorgden voor dezelfde stressreactie bij de diertjes. Waarschijnlijk komt de reactie door dezelfde eigenschap die muizen zo populair maakt als proefdieren: ze lijken in veel opzichten op mensen. Daardoor pikken ze ook onze geur erg goed op.

De reactie van muizen kan de oorzaak zijn dat dierproeven soms niet reproduceerbaar zijn voor andere wetenschappers. Dan is de oorspronkelijke test gedaan door een vrouw en krijgt een man heel andere resultaten, zo schrijven de onderzoekers in Nature Methods.