De ICT-sector wordt vrouwelijker

Eurocommissaris Neelie Kroes, motiveert vrouwen met initiatieven vanuit de (Europese) overheid voor een carrière in de Informatie en Communicatie Technologie.

“De ICT biedt een geweldig carrièreperspectief voor iedereen: man, vrouw, jong of oud”, aldus Eurocommissaris Neelie Kroes in het boek ‘Ronde vormen in IT’.

Jenrick heeft samen met Geke Rosier van ForceFive onderzoek gedaan onder 150 IT-vrouwen in Nederland.

Bijna de helft (46%) heeft bewust gekozen om in de ICT te gaan werken, bijna eenzelfde deel geeft aan dat zij er in eerste instantie niet aan dacht, maar er of per toeval (36%) of door interne doorgroeimogelijkheden (7%) in de terecht is gekomen.

Van de vrouwen met een managementrol werkt bijna de helft als project- of programmamanager. Daarnaast werken veel vrouwen op het snijvlak van ICT en commercie, communicatie en/of sales.

Er waren weinig vrouwen die als informatiemanager of functioneel beheerder werken, over het algemeen ‘brugfuncties’ tussen ICT en business‐afdelingen.

Van de vrouwen die bewust kozen voor de ICT is bijna de helft afgestudeerd in een technische studie, 30% heeft een bedrijfskundige opleiding genoten en 13% een maatschappelijk of sociale studie.

Een groot deel is van mening dat het niet strikt noodzakelijk is dat je voor het werken in de ICT een technische opleiding nodig hebt.

Bijna driekwart vindt dat een goede reputatie van ICT bepalend kan zijn voor het aantrekken van vrouwen. Een kwart ziet het imago als het belangrijkste argument om wel of niet een nieuwe baan of opdracht te accepteren. Dat is hoog in vergelijking met bijvoorbeeld financiële motieven, die voor slechts 12% van de vrouwen doorslaggevend zijn.

Niet verrassend spelen carrièremogelijkheden de grootste rol (37%).

Uit onderzoeken van o.a. McKinsey en Harvey Nash blijkt dat voor ICT-organisaties in de toekomst meer feminiene leiderschapsstijlen nodig zijn. De respondenten geven aan dat die leiderschapsstijlen bijdragen aan een grotere klantgerichtheid, een betere samenwerking tussen business en ICT en een betere samenwerking binnen teams.

De onderzoekers stellen dat het tijd wordt dat niet alleen politici of feministen, maar ook succesvolle zakenvrouwen in de ICT de handen ineen slaan en laten zien aan jonge vrouwen welke mogelijkheden de het biedt, en wat zij kunnen bijdragen aan het succes.

“Als we dit niet doen dan missen we de helft van onze potentiële doelgroep in de ICT”, aldus Kàto Vierbergen, Coördinerend Beleidsmedewerker bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Mede door middel van het initiatief ‘Female Ambassadors in IT’ moet zo’n groep samen worden gesteld.

Lees ook:Merendeel vrouwen van nu vindt carriere belangrijker dan liefde
Lees ook:Veel thuisblijvende moeders krijgen spijt
Lees ook:9-jarige game-ontwerpster is ‘Digital Girl Of The Year’
Lees ook:Het vrouwelijk vernuft van de computerindustrie
Lees ook:Neelie Kroes zoekt meer digitale muzes

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>