Harper’s Bazaar geïntroduceerd: vrouwenglossy’s scoren

Dat de Nederlandse editie van modetijdschrift Harper’s Bazaar juist in een tijd verschijnt waar veel bladen stoppen, is helemaal niet zo raar.

De vraag luidt of er nog wel plek is voor een nieuw modetijdschrift op de Nederlandse markt, aangezien de oplages van vrouwen- en modebladen fors lager liggen dan 3 jaar geleden.

Hoofdredacteur Cecile Narinx vindt van wel. Ze noemt het geen slechte timing om nu met het tijdschrift te komen, onder het mom de één z’n dood, is de ander z’n brood.

“Het is juist de perfecte timing, als er bladen weg gaan moeten er nieuwe bladen bij komen, want het aantal lezers in Nederland blijft natuurlijk gelijk”, vertelt ze bij nu.nl.

Narinx hoopt met haar nieuwe blad een andere doelgroep aan te spreken dan de meeste modebladen.

“De Harper’s Bazaar doelgroep is ouder dan die van de Vogue, Marie Claire en Elle. Deze vrouwen zijn 35+, hebben een goede carrière en zoeken naar en blad wat voor hen uitzoekt wat ze moeten lezen, lezen en waar ze op vakantie moeten gaan.”

Als het aan Narinx ligt kan het tijdschrift zelfs nog interessant zijn voor 80-jarigen. “Waarom niet? Dit zjn juist ook de vrouwen die wat te besteden hebben. Dat stijl en mode alleen iets is voor meisjes van 20 is ontzettend achterhaald.”

Ook Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool van Utrecht denkt dat er nog plaats is voor Harper’s Bazaar.. Op zijn blog schrijft hij dat er ondanks de malaise bij tijdschriften, waar titels worden afgestoten of doorverkocht, redacties in snel tempo krimpen en veel journalisten hun vaste baan hebben verloren er sectoren zijn waar nog steeds groei is. De markt van glossy maandbladen voor vrouwen bijvoorbeeld.

Een waterdichte verklaring waarom er juist nog groei zit in de vrouwenbladen heeft hij niet. Wel weet Bakker dat het bij Vrouwentijdschriften vooral gaat om beleving.

“Je kunt de ervaring van het lezen ervan niet vervangen door iets online. Een tijdschrift neem je mee op vakantie en in de trein. Daarom concurreren vrouwenbladen minder met online. Harpers heeft een internationale uitstraling. Het spreekt zelfstandige, goed opgeleide vrouwen aan. Vrouwen die eerst de Viva lazen, grijpen nu dit”.

Lees ook:Cecile Narinx maakt Harper’s voor vrouwen die hun eigen broek ophouden
Lees ook:Magazines op papier passé? 1ste Harper’s Bazaar toe aan druk 2!
Lees ook:Cécile Narinx: ‘Niet alle NL vrouwen zijn mussen en kraaien’
Lees ook:Schuiven in bladenland: Cecile Narinx naar HARPER’s, Hilmar Mulder naar ELLE
Lees ook:ELLE-hoofdredactrice Cécile Narinx lanceert Nederlandse BAZAAR

1 Reacties // Reageer

One thought on “Harper’s Bazaar geïntroduceerd: vrouwenglossy’s scoren

  1. lydia kooijman

    Ik ben blij dat Bazaar komt

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>