Neelie Kroes: ‘En als het dan niet uit liefde is, doe het dan voor het geld’

NeelieKroesDOOR EU-COMMISSARIS NEELIE KROES

Vroeger had je een baan voor het leven of lag je toekomst als huisvrouw voor je uitgestippeld, maar tegenwoordig hebben vrouwen – althans in dit deel van de wereld – alle kansen, als ze maar flexibel genoeg zijn.

Met de huidige levensverwachting hebben ze een werkend leven van 50 jaar voor de boeg. Een halve eeuw vol verandering, nieuwe uitdagingen en mogelijkheden, in plaats van de voorspelbaarheid van 50 jaar geleden………..

Huwelijk en zwangerschap betekenen niet meer automatisch het einde van een carrière. Toch lijkt het vrouwen eigen te zijn om hun keuzes niet op eigen voorkeuren te baseren, maar op andermans verwachtingen. Vervolgens merken ze dat ze volledig afhankelijk geworden zijn van hun partners en blijven ze bij hen vanwege het geld maar niet om de liefde.

En op een bepaalde leeftijd merken ze dat ze kansloos vastzitten: de kinderen het huis uit, werkgevers en echtgenoten meer geïnteresseerd in jongere ‘modellen’, achterhaalde vaardigheden, en zelf niet meer weg kunnen vanwege de centen.

Daarom zou iedere jonge vrouw zich moeten uitrusten met de kwaliteiten die haar financiële, sociale, en spirituele onafhankelijkheid kunnen verschaffen, zodat ze haar opties openhoudt. Het kiezen voor het stichten van een familie is belangrijk, maar het hoeft niet levensbepalend te zijn.

Ik heb alle kansen gepakt om mijn onafhankelijkheid te bewaren. Dat was 50 jaar geleden vrij uitzonderlijk. Vandaag kan gelukkig mede door informatie en communicatie technologie zoveel meer. Je kunt van huis werken, een bedrijf opzetten, trainingen volgen, in contact blijven. Digitale vaardigheden bevorderen onafhankelijkheid en helpen vrouwen zich te emanciperen.

Om dan te zien hoe weinig vrouwen zich hierin bekwamen is triest. Dit is overal in Europa een probleem. Terwijl er in 2015 rond de 1 miljoen oningevulde digitale banen zullen zijn blijven vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd in deze sector. Het beeld van de ICT-nerd in de kelder is allang achterhaald, maar schrikt blijkbaar nog steeds vrouwen af.

Juist vrouwen met hun pragmatische doelgerichtheid, hun communicatieve vaardigheden en capaciteit om te multi-tasken zouden heel succesvol moeten zijn in dit digitale tijdperk. Dat bewijzen ook Sheryl Sandberg bij Facebook, Marissa Mayer bij Yahoo, Ginni Rometty bij IBM. En dichter bij huis: Claire Boonstra bij Layar; Sabine Everaet als CIO van Coca Cola, en Saskia van Uffelen CEO bij Bull Benelux.

Het is zelfs zo, volgens sommige onderzoeken, dat technologiebedrijven waar vrouwen aan het roer staan 35% beter presteren. Het kan dus wel! Er is alleen een mentaliteitsverandering nodig in de maatschappij en bij de vrouwen zelf. Met meer rolmodellen en initiatieven als Green for light Girls, Rail Girls van Linda Liukas en Lean in van Sheryl Sandberg moet het mogelijk zijn dit bereiken.

Het talent van te veel vrouwen blijft onderbenut. Hieronder leiden niet alleen de vrouwen maar ook de economie als geheel. We moeten ervoor zorgen dat jonge vrouwen de vaardigheden krijgen om vrij te zijn in hun levenskeuzes, in plaats van te leven om aan andermans verwachtingen te voldoen.

De kansen zijn er, als vrouwen ze willen grijpen. En als het dan niet uit liefde is, doe het dan voor het geld.

Lees ook:Sheryl Sandberg van Facebook: ‘Vrouwen moeten gas geven!’
Lees ook:Het Sheryl Sandberg Effect
Lees ook:ICT-kennis helpt vrouwen sneller naar de top
Lees ook:Neelie Kroes: ‘Digitale vaardigheden vormen de nieuwe geletterdheid’
Lees ook:Topvrouw Sheryl Sandberg verliest haar topman

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>