Hoe totaal anders meisjes hun middelbare schooltijd ervaren als jongens

MiddelbareScholierenJongens beleven het onderwijs heel anders dan meisjes.

Ze voelen zich minder verbonden met school en ervaren ook meer zinloosheid.

Meisjes zijn ook intrinsiek gemotiveerder en beter in staat hun schoolwerk te organiseren. …….

Dat blijkt uit Procrustes, een grootschalig Belgisch onderzoek van KU Leuven, UGent en VUB, bij scholen, leerlingen, leerkrachten en ouders over de beleving van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Hoewel het onderzoek nog maar halverwege is, kunnen er toch al enkele opmerkelijke resultaten worden voorgesteld. Toch benadrukken de onderzoekers dat het geen ‘boy problem’ is en dat ook bepaalde groepen meisjes kwetsbaar zijn op die vlakken.

Bij bepaalde scholen werd voor het vak Nederlands een specifiek onderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat meisjes meer gedragsmatige betrokkenheid tonen dan jongens. Ze aanvaarden bijvoorbeeld makkelijker de verantwoordelijkheid voor een taak.

Wanneer leerlingen het gevoel hebben dat de leerkracht naar hen luistert, versterkt dit de klasbetrokkenheid bij zowel jongens als meisjes.

Leerlingen die zichzelf als gender-atypisch beschouwen, scoren slechter als het gaat om doeltreffendheid op school. Het gaat dan om dingen als huiswerk op tijd afmaken of studeren, terwijl er andere interessante dingen te doen zijn.

Jongens en meisjes met een informatieve identiteitsstijl, die bijvoorbeeld graag veel willen weten voor ze een beslissing nemen, hebben een hogere doeltreffendheidsbeleving en intrinsieke studiemotivatie.

Als het gaat om de visie op sekses, voelen traditioneel denkende leerlingen zich minder verbonden met hun school dan progressief denkende leerlingen.

De genderrolcultuur wel van school tot school, maar hoe meer jongens er zijn, hoe groter de kans op een traditionele genderrolcultuur. Hetzelfde geldt voor scholen met veel socio-economisch kansarme leerlingen.

Leerkrachten blijken meer negatieve interacties te hebben met jongens dan met meisjes en zijn zich daar weinig van bewust. Wanneer leerkrachten met lesopnames geconfronteerd worden, vergroot dit bewustzijn wel.

Lees ook:Waarom de meiden het beter doen dan de jongens op de middelbare school
Lees ook:Franse jongens dragen rokjes in de strijd tegen seksisme
Lees ook:Leggings: yes or no?
Lees ook:Ergens tussen preuts en hoer in
Lees ook:Voor het eerst meiden op Shakespeare-school in Stratford

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>