Vrouwen hebben op carrièrevlak meer last van de crisis dan mannen

NRCCarriereVan de werkende vrouwen geeft 81% aan dat de crisis invloed heeft op haar gedrag op de arbeidsmarkt versus 69% van de werkende mannen.

Daarnaast geeft de helft van de vrouwen aan dat ze nu genoegen nemen met een net-niet (droom) baan………….

Dat blijkt uit de TMG Arbeidsmarkt Motivatiemonitor 2013.

“Alarmerend” noemt Marlous van Grieken, segmentmanager Arbeidsmarkt, TMG. “Vrouwen cijferen zich hierdoor weg op de arbeidsmarkt. Jammer om te zien, maar wellicht wel een verklaring waarom het percentage vrouwen in topfuncties zo laag is, terwijl het opleidingspeil van jonge vrouwen stijgt”.

De resultaten laten verder zien dat:

* 43% van de vrouwen geeft aan dat ze vanwege crisis minder snel wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek (versus 34% van de mannen).
* 39% van de vrouwen geeft aan dat ze, vanwege de crisis, minder snel van baan wisselen. Van de mannen geeft 35% dit aan.
* 24% van de vrouwen verwacht dat de arbeidsmarkt kansrijker is versus 31% van de mannen.

De TMG Arbeidsmarkt Motivatiemonitor peilt ieder jaar de wensen en drijfveren van meer dan 3000 hoogopgeleide studenten, starters en (young) professionals op de arbeidsmarkt. Dit jaar is er specifiek gekeken naar het verschil tussen werkende vrouwen en mannen. Het onderzoek is uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van TMG.

TMG heeft een crossmediaal arbeidsmarkt portfolio. Hieronder vallen de personeelsuitingen in De Telegraaf, Sp!ts en Metro. De online portals: Vacaturekrant.nl, Nobiles.nl, Debestetraineeships.com, 360inc.nl, het Careerevent, de Masterbeurs, de video’s van YourFuture.tv en Scholieren.tv, de Beroepenkrant en daarnaast de referral tool: Recruitr.

Door de koppeling van al deze producten, het bereik en de kennis en expertise biedt TMG een uniek platform met informatie over carrière, werving en vacatures. Het medialandschap is volop in beweging. TMG verandert waar mogelijk continue mee om zo merken en mensen te blijven verbinden. TMG is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.

Als er 1 groep is die het moeilijk heeft dan zijn het starters wel. Next Carrière (zie illustratie) heeft daar vandaag een special over. Universitaire graad in de ene zak, een buslading enthousiasme in de ander. Maar een baan krijgen? Da’s weer van een compleet andere orde. Starters zien het gat op hun cv alleen maar groter worden.

Starter: het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft er geen exacte definitie voor, maar mocht je de laatste 2 jaar afgestudeerd zijn, dan val je eronder.

In een door de crisis zwaar getroffen arbeidsmarkt is het lastig om als pas afgestudeerde aan de bak te komen. En voor wie geen baan heeft, wordt de situatie alleen maar erger. Immers: geen ervaring, geen baan. Dat is ook zichtbaar aan de jeugdwerkloosheid. Die is opgelopen van 12 naar 16%, wat neerkomt op 141.000 werklozen.

Lees ook:Verschillen in visie op werk tussen vrouwen en mannen
Lees ook:Werkende moeders ‘kweken’ hoogopgeleide dochters en zorgende zonen
Lees ook:Participatie vrouwen op arbeidsmarkt stabiliseert, meer onderneemsters
Lees ook:Amerikaanse vrouwen zijn crisis qua werkgelegenheid te boven, mannen nog niet
Lees ook:Een man is financieel geen goed plan!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>