Oprichtster Rosalia Mera van ZARA-concern overleden (69)

RosaliaMeraCoverWelke vrouw shopt er niet? Bij ZARA komen alle soorten en maten klanten. Dit slimme winkelconcept kwam uit de koker van de Spaanse Rosalia Mera.

Deze rijkste vrouw van Spanje is gisteren op 69-jarige leeftijd overleden……

Ze werd tijdens haar vakantie op het eiland Menorca getroffen door een herseninfarct, zo is te lezen op de website van Inditex, de overkoepelende organisatie waar ZARA deel van uitmaakt.

Mera stopte op haar 11e met school om in een kledingwinkel te werken en begon in 1963 met het maken van lingerie en kamerjassen voor vrouwen. 12 jaar later opende ze met haar man Amanico Ortega de eerste vestiging van ZARA in La Coruña.

Na haar scheiding van Ortega in 1986 verlegde Mera haar focus naar liefdadigheid en haar gezin. Zo was de mede-oprichter van een stichting die zich inzet om mindervalide en minderbedeelde mensen aan baan en bestaanszekerheid te helpen.

Volgens de 2013 Forbes miljardairlijst, is Rosalia Mera ’s werelds rijkste vrouwelijke ondernemer, met een netto kapitaal van meer dan 4,5 miljard euro. Haar ex-man Ortega staat op de 4e plaats van rijkste personen in de wereld, volgens cijfers van Bloomberg.

Tegen 2012 bevatte haar Inditex-imperium 8 merken, waaronder Bershka, Massimo Dutti en Pull & Bear en is hiermee goed voor een omzet van 15,9 miljard euro.

Lees ook:Miuccia Prada is hoogstgenoteerde mode-vrouw
Lees ook:De rijkste vrouwen op aarde volgens Quote
Lees ook:Charlène Heineken is de rijkste Nederlander
Lees ook:22 allerrijkste vrouwen ter wereld zeggen ‘Dank je papa!’
Lees ook:5 miljardair-vrouwen uit de IT

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>