Zoals eerder gemeld is de vrouwelijke blik een belangrijk thema op het nu lopende Internationale Documentaire Film Festival.
Ook NPO Doc heeft dit onderwerp gedurende het festival opgepakt.
De reden hiervoor is een onderzoek waaruit blijkt dat het aantal vrouwen in de documentairewereld de afgelopen 10 jaar niet is toegenomen, zegt IDFA-directeur Ally Derks (zie foto).
Daphne Bunskoek en filmjournaliste Dana Linssen leggen gerenommeerde (inter)nationale maaksters vragen voor als: Bestaat er wel zoiets als ‘de vrouwelijke blik’? En: Hoe zit het met de vrouwen in de documentaire?
Aliona van der Horst maakte in 2011 de documentaire ‘Water Children’ (VPRO, 2011), over de eigenzinnige Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama. Via haar kunstproject in Japan nodigde Mukaiyama mensen uit om zich uit te spreken over intieme onderwerpen, zoals seksualiteit en over kinderen, die wel of niet kwamen.
De docu werd zo een ode aan de vrouw en haar lichaam. Voorafgaand aan de documentaire praat Daphne Bunskoek met Aliona van der Horst over wat volgens haar de vrouwelijke blik inhoudt.
Uitzending op o.a. zaterdag 22 november 2014 om 20.40 uur
Hoogleraar Visuele Cultuur Anneke Smelik deed onderzoek naar de representatie van vrouwen in fictiefilms. In hoeverre verschilt dat met die in documentaires? Filmjournaliste Dana Linssen praat met haar over dit onderzoek en over haar keuzefilm ‘Femme de la rue ‘(2012), waarin te zien is hoe het beeld van vrouwen in de media naar de straat is vertaald. Regisseusse Sofie Peeters maakte deze vanuit haar ergernis over de manier waarop ze door mannen in Brussel wordt nageroepen en beledigd.
Uitzending op o.a. maandag 24 november 2014 om 21.45 uur
In ‘Weapon of War’ (IKON, 2011) komen ex-rebellen aan het woord die systematische verkrachting van vrouwen gebruikten als oorlogswapen. Daphne Bunskoek praat voorafgaande aan deze documentaire met de regisseurs-zussen Femke & Ilse van Velzen. Hoe kregen zij deze ex-rebellen voor de camera? Waarom wilden zij ook hun kant van het verhaal vertellen? En werkte het in hun voordeel dat zij vrouw waren?
Uitzending op o.a. zondag 23 november 2014 om 20.40 uur
Sunny Bergman laat zich veelal inspireren door aspecten van haar eigen leven. In documentaires legt zij haar persoonlijke zoektocht vast naar de betekenis van seksualiteit, het uiterlijk van vrouwen en culturele verschillen. In ‘Beperkt Houdbaar’ (VPRO, 2007) confronteert ze haar publiek met de consequenties van het schoonheidsideaal van westerse vrouwen. Daphne Bunskoek praat met Bergman over het objectiveren van vrouwen, het fragmenteren van het vrouwenlichaam en de zogenaamde Bechdel-test.
Uitzending op o.a. dinsdag 25 november om 22.50 uur
Tijdens IDFA gaat Dana Linssen voor NPO Doc vorts in gesprek met de buitenlandse regisseurs Kim Longinotto, Phie Ambo en Nistha Jain over de vrouwelijke blik:
Aansluitend op het gesprek met Kim Longinotto vertoont NPO Doc haar documentaire ‘Pink Saries’ (2010). Daarin portretteert zij Sampat, de welbespraakte leidster van de Gulabi Gang, die al twintig jaar strijdt voor vrouwenrechten in Noord-India.
Uitzending op o.a. donderdag 27 november 2014 om 21.25 uur
Na het gesprek met Phie Ambo wordt haar tragikomische documentaire ‘The Home Front’ vertoond, over de zogeheten Fence Committee die bemiddelt bij hoogopgelopen burenruzies over schuttingen, boomtakken en blaffende honden.
Uitzending op o.a. woensdag 26 november 2014 om 20.40 uur
Aansluitend op een gesprek met Nishta Jain zendt NPO Doc haar documentaire ‘Lakshmi and Me’ uit over haar relatie met haar huishoudster Lakshmi. Ondanks de vooruitgang en de moderne stad Mumbai waarin zij wonen, zal zij nooit hogerop kunnen komen vanwege de lage kaste waarin zij geboren is.
Uitzending op o.a. vrijdag 28 november 2014 om 22.30 uur
Lees ook:Daphne Bunskoek zegt sorry voor zwarte pieten- en slaven-satire
Lees ook:Van G-spot tot Y-sprong: themaweek op HollandDoc
Lees ook:CodeGirl 5 dagen lang gratis te zien op YouTube
Lees ook:Sletvrees: met hoeveel mensen deed jij het?
Lees ook:Waar blijven de vrouwelijke documentaire-makers?