Verreweg de meeste rozen die vandaag cadeau gedaan worden, komen uit Afrika; Vooral uit Kenia en Ethiopië. Tienduizenden jonge vrouwen werken daar in grote kassen, waar de bloemen worden gekweekt en geplukt.
Te vaak worden zij blootgesteld aan gevaarlijke chemicaliën en handtastelijke bazen. Ze verdienen nauwelijks genoeg om van rond te komen.
In 2012 lanceerde Hivos de campagne Power of the Fair Trade Flower om de arbeidsomstandigheden te verbeteren van vrouwen in de Afrikaanse bloemenindustrie. Honderdduizenden mensen – vooral vrouwen – werken in die sector en daarmee is het voor veel gezinnen een kans op een beter bestaan.
Een mooi verhaal zou je zeggen maar de opkomst van de sierteelt in Afrika is gepaard gegaan met vaak slechte arbeidsomstandigheden voor de werknemers zoals te lage lonen, geen vaste arbeidscontracten, intimidatie op de werkvloer en blootstelling aan pesticiden.
Daarom streeft Hivos naar een situatie waarin álle bloemen eerlijk en duurzaam worden geproduceerd. In Afrikaanse landen waar de bloemen vandaan komen werkt Hivos met lokale organisaties die trainingen geven op kwekerijen, juridische ondersteuning bieden aan vrouwen, en pleiten voor betere arbeidswetgeving. Internationaal zit Hivos met kwekers, handelaren en certificeringsorganisaties aan tafel om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de bloemensector te bevorderen.
Op eerlijkebloemengids.nl vind je de juiste winkels in de buurt!
Marco Scheepstra, Andre ter Beek en John Spaansen zijn Nederlandse bloemenmannen die bijna bloot gingen om de ‘eerlijke rozen’ te promoten.
Lees ook:Geen bloedbloemen voor je moeder!
Lees ook:Karin Bloemen en de Kamamma’s
Lees ook:‘Hoe boos is ze?’ Bloemist maakt reclame met achterhaald vrouwencliché
Lees ook:Afrikaanse powerladies in Nederland te gast
Lees ook:Liefdesbom van Stoere Vrouwen aan vooravond Valentijnsdag