Seksistische LIDL: ‘Kook dus lekker en gezond voor uw man’

RosieYouCanCookDe JEP, de Belgische Reclame Code Commissie heeft supermarktketen LIDL na klachten bevolen om een spotje stop te zetten die eindigt met ‘Kook dus lekker en gezond voor uw man’.

De reclamewaakhond bij de zuiderburen vond het ‘bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie’.

In de radio-commercial wordt een vrouw geadviseerd om verse waren voor haar echtgenoot te kopen, die op zijn beurt weer wordt geassocieerd met voetbal, hamburgers en cheeseburgers.

‘Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl’ en ‘Kook dus lekker en gezond voor uw man’, klinkt het anno 2015

De supermarktketen liet in hun verweer weten dat de promotieactie ruimer is en dat er bijvoorbeeld ook een variant bestaat met een man die voor de kinderen kookt.

De JEP erkent de intentie van de supermarktketen om verse producten te promoten, maar vindt de gewraakte spot ook binnen de ruimere campagne problematisch. Daarom is die per direct gestopt.

Lees ook:Bij vrouwen van nu staat het liefdesleven niet meer op nummer 1
Lees ook:Roze scheermesjes zijn stukken duurder dan blauwe
Lees ook:Sacha de Boer presenteert met Jacob-Jan Boerma foto-kookboek
Lees ook:‘Vrouwen zijn als pizza’s in een wereld waar hamburgers domineren’
Lees ook:Deutsche Bratwurst is voor vrouwen duurder dan voor mannen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>