Vrouwen die zichtbaar zijn in de media, hebben te vaak een te hoog Sylvie Meis – gehalte

MediaWomenVan alle foto’s in Europese kranten van 45-plussers is slechts 16% vrouw.

Hoe ouder de vrouw, hoe minder je hen ziet.

En op slechts 5% van de sportfoto’s in Europese kranten staat een vrouw…….

Dat zijn een paar conclusies van Mediaplatform VIDM.nl na 4 maanden lang plakken van alle foto’s van mannen en vrouwen uit 136 willekeurig geselecteerde edities van Europese kranten.

De 87 titels uit 22 landen tonen allemaal foto’s van mannen en vrouwen. De bokken en de schapen van elkaar gescheiden op lange vellen, samen goed voor 138 meter beeldmateriaal.

Het resultaat wordt vandaag en morgen met een teaser van de video ‘You can’t be what you can’t see’ getoond tijdens de conferentie ‘Media and the Image of Women’.

De conferentie wordt georganiseerd door de Raad van Europa in samenwerking met minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker.

Naast de nieuwsfoto’s werden ook de advertenties uitgeknipt. Van alle mensen op foto’s in Europese kranten is slecht 30% vrouw.

Veel nieuwsredacties beginnen hun dag met het doorspitten van de kranten. Als vrouwen daar al onzichtbaar zijn als experts, dan werkt dat onvermijdelijk door in alle andere media.

“Niet alleen de aanwezigheid van vrouwen in de media blijft achter. Vrouwen worden ook nog eens voor een groot deel vanuit een stereotype kader geportretteerd. Neem Hunkemöller; een vrouw als Sylvie Meis wordt door hen als object neergezet door de slogan ‘Feel like a gift’; het leert vrouwen dat ze er zijn om mannen te behagen,” aldus Janneke van Heugten, directeur van VIDM.

Maar het gaat verder dan beeld alleen. Ook in interviews valt vrouwen een andere behandeling ten deel. Bij slechts 12% van alle nieuwsverhalen is een vrouw het centrale onderwerp. Bij vrouwen wordt er in interviews 3x vaker gevraagd naar de familiestatus.

46% van de berichtgeving in Europese nieuws is stereotype versterkend, wat invloed heeft op de studiekeuzes van vrouwen en op het benutten van hun economische potentieel.

En dat heeft weer negatieve gevolgen voor de economie als geheel; stereotyperingen in de media betekenen uiteindelijk vernietiging van kapitaal. Niet goed voor zowel de vrouwen als de economie.

Van Heugten, retorisch: “De media geven ons als publiek de boodschap mee dat vrouwen vooral verzorgend en mooi moeten zijn. Hoe moet dat hoogopgeleide vrouwen stimuleren om hun volledige potentie op de arbeidsmarkt te benutten?”

Lees ook:Meters krant tonen aan dat mannen media domineren
Lees ook:Vrouwelijke professionals praten niet over privéleven
Lees ook:‘Lady in red’ als symbool van Turks verzet
Lees ook:Vrouwen en mannen staan nog steeds verschillend op krantenfoto’s
Lees ook:Nieuws wordt momenteel beheerst door mannen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>