De auto-industrie zou meer verdienen als ze luisteren naar vrouwen

Driving-Woman-CarAfgelopen maand kwamen er diverse nieuwsberichten voorbij over auto’s en vrouwen.

Allereerst dat er in de VS en ook in autoland bij uitstek: Duitsland vorig jaar meer nieuwe rijbewijzen uitgereikt aan vrouwen dan aan mannen.

Ook blijk dat vrouwen veel meer hun verstand gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe wagen dan mannen, die zich vooral door emoties en statusgevoelens laten leiden.

Wanneer de auto dan eenmaal aangeschaft is, staat deze ook veel vaker op naam van de vrouw en tenslotte het nieuws dat vrouwen in snelle leasebakken net zoveel overtredingen maken als mannen.

Kortom: de vrouwen staan wel zeker hun mannetje op de weg, maar de auto-indsutrie laat veel geld liggen door hun seksistische denken……

De auto-industrie snapt niks van vrouwen, aldus Liby Copeland in SLATE.

Vrouwelijke bestuurders zijn volgens Forbes voor het eerst in de geschiedenis talrijker dan mannelijke, maar toch blijft het beeld dat de industrie heeft van vrouwelijke klanten uiterst achterhaald.

Een extreem voorbeeld is Clotaire Rapaille, die in de jaren ’90 werkte voor Chrysler, Ford en GM. Volgens hem zijn vrouwen vooral geïnteresseerd in het aantal bekerhouders van een auto omwille van het beeld dat koffie veiligheid, warmte en huiselijkheid symboliseren.

Rapaille beweert tevens dat vrouwen veel belang hechten aan het interieur van een auto omdat ze “voorgeprogammeerd zijn om leven te creëren in hun baarmoeder”.

Het seksisme van de auto-industrie begon in het begin van de jaren 1900. Toen prees men de benzineauto aan als een mannenproduct en de elektrische als een vrouwenproduct, omdat die minder luid, snel en krachtig is waardoor die vrouwen toelaat hun make-up en kapsel intact te houden.

In de jaren ’50 en ‘60 probeerde men vrouwen auto’s te verkopen met bijpassende accessoires. De roze Chrysler met bijpassende handtas, regenjas, hoed en paraplu en de Ford Mustang slogan ‘Wear a Mustang to match your lipstick’ zijn twee van de meest opmerkelijke marketingcatastrofes van die tijd.

De overdreven focus op mannen bleef dominant tot ver in de vorige eeuw. Meer nog, volgens Copeland blijft de auto-industrie nog tot op de dag van vandaag in gebreke inzake het correct anticiperen van de vrouwelijke marktvraag.

Toch verschilt de realiteit zeer duidelijk van het beeld dat de auto-industrie al meer dan 100 jaar schetst van vrouwen
De dingen waar vrouwen onder de 35 jaar het meest aandacht aan schenken bij de aankoop van een auto zijn objectief en rationeel, zoals betrouwbaarheid en brandstofverbruik bijvoorbeeld.

EN: vrouwen vragen vaak volledige inspectie-onderzoeken aan terwijl mannen gewoon een kijkje gaan nemen. Mannen zijn emotioneler en vrouwen rationeler, aldus Copeland.

Even een paar van die reclames die zo dom zijn dat we er nu maar om lachen..
sixties jaguar cars ad magazine etype

Mini Automatic 1970s ad.

MustangPink

daf

car-ad

honda-shes-fit-car-women

Lees ook:Broodnodig: vrouwelijke auto-ontwerpers!
Lees ook:Charlotte Leuw succesvol met haar autoblog voor vrouwen
Lees ook:Saoedische vrouwen die ‘waagden’ auto te rijden vrijgelaten
Lees ook:Britten bedenken ‘vrouwbestendige roze auto’
Lees ook:Marjan Oudeman stort balkenendenorm-overschrijding terug

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>