Malle Babbe was geen hoer, maar een dwarse gekkin

franshals_mallebabbeMuseum Het Dolhuys in Haarlem presenteert een bijzondere tentoonstelling over de 17e-eeuwse stadsgekkin Malle Babbe.

Frans Hals maakte in 1635 een beroemd portret van de vrouw. In de 20ste eeuw maakte Rob de Nijs haar onvergetelijk met een lied………

In het kader van het 100-jarig bestaan van het Frans Hals Museum is er een uitgebreid aanbod van rondleidingen, workshops en diners. Het programma brengt de bezoeker naar het leven aan de rafelrand in de 17e eeuw. Van 16 maart tot en met 7 juli is er op woensdag, zaterdag en zondag een open rondleiding in het Dolhuys.

Floris Mulder, historicus van het Dolhuys, deed onderzoek naar de echte Malle Babbe, die voluit Barbara Claes heette. “Het blijkt wel dat ze afwijkend gedrag vertoonde,” zegt hij.

Frans Hals beeldde Malle Babbe uit met een uil op haar schouder. Dat was symbolisch, zegt Mulder. De gekte van een zot weerspiegelde in de wijsheid van een uil. Door de dwaasheid heen, schenen soms intelligente waarheden, was het idee. Een andere verklaring voor de uil is het gezegde ‘Zo beschonken als een uil.’

In 1973 was het lied Malle Babbe een hit. De tekst was van de Haarlemmer Lennaert Nijgh (waar Astrid Nijgh nog haar achternaam aan dankt), de muziek van Boudewijn de Groot en de zang van Rob de Nijs. Zij stelden Babbe daarin voor als een populaire hoer.

Volgens Mulder is daar weinig bewijs voor, behalve het proces-verbaal dat bewaard is gebleven van haar arrestatie. Daarin staan geen details, maar wordt als reden voor de aanhouding haar onzedelijke gedrag genoemd. Vervolgens werd ze afgevoerd naar het Dolhuys.

Een dwarse gekkin dus, die Barbara Claes: daar houden wij wel van. Het geeft weer hoe vrouwen in het verleden als heksen, hoeren en maanzieke types voor zot werden verklaard. Overigens is er in Haarlem ook een vrouwenkoor dat ‘Malle Babbe’ heet.

Lees ook:Ann Demeester start bij Frans Hals Museum met giga bezuiniging
Lees ook:Ann Demeester wordt directeur Frans Hals Museum
Lees ook:Athena is 6 jaar en de Rembrandt-muze van haar vader
Lees ook:Heldin van de straat: Margot keek niet weg bij geweld
Lees ook:Kunst van vrouwen stijgt met een vette stip

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>