Bij Volle Maan slapen niet alleen heksen slechter

Het is mij al zo vaak overkomen dat ik lag te draaien in mijn bed, naar buiten keek en een volle ronde maan ontwaarde.

Het refereert allemaal aan ons oerbestaan als holbewoners……..

Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Bazel na een analyse van het slaappatroon van 33 vrijwilligers, waar over gepubliceerd is in het tijdschrift in ‘Current Biology’.

De wetenschappers schrijven dat we een innerlijke biologische klok hebben die geprogrammeerd is om minder te slapen bij volle maan.

Dat wil niet alleen zeggen dat het langer duurt voor we in slaap vallen, maar ook dat onze slaap uiteindelijk lichter is.

Uit scans die genomen werden bij volle maan bleek er 30% minder activiteit te zijn in het stuk van het hersengedeelte dat te maken heeft met diepe slaap. Het duurde gemiddeld 5 minuten langer dan normaal voor de deelnemers in slaap vielen.

Gemiddeld sliepen ze ook 20 minuten minder in vergelijking met de andere nachten van de maand. Hun slaap was ook van slechtere kwaliteit. Dat komt misschien omdat de vrijwilligers bij volle maan een lager melatoninegehalte hadden, het hormoon dat je slaapcyclus regelt.

Het is niet voor niks dat de oude volksverhalen gingen over heksen die bij Volle Maan op hun bezemsteel rondvlogen.

Een verklaring voor het fenomeen moet je volgens de onderzoekers niet zoeken bij de lichtgevende gloed of bij de zwaartekracht van de maan. Zij geloven dat de oorzaak onze ‘circalunaire klok’ is, die tikt volgens de cyclus van de maan. Dit zou onze voorouders geholpen hebben om zich beter te beschermen tegen roofdieren die bij het licht van de volle maan gingen jagen.

“Onze bevindingen zijn de eerste die in de richting van een circalunaire klok bij mensen wijzen”, aldus dr. Silvia Frey. “We weten nog niet waar die zich bevindt in het lichaam, maar we vermoeden dat het in ons brein werkt op moleculair niveau, mogelijk in de hypothalamus. Dat deel van het brein regelt ook ons biologisch ritme”, weet zij.

Daarbij komt toen wij mensen nog als grottenvolk leefden en er geen kunstlicht was, ovuleerden vrouwen bij volle maan en waren ze dus op hun vruchtbaarst, menstrueren deden ze bij een nieuwe maan. Het is niet voor niks dat de maanstonde en de maandstonde gelijk opliepen.