De missie van Janice Deul: meer kleur op de covers

Als Janice Deul de tijdschriftschappen passeert en het gezicht van een donker model ziet, is ze gelukkig.

Dan maakt ze een foto en twittert ’m rond.

Daarover bericht vandaag RTL Nieuws.

“Al járen hebben bladenmakers dezelfde argumenten: gekleurde modellen zijn moeilijk te vinden, zwart verkoopt niet en de adverteerders houden er niet van. Maar deze ongeschreven regels stammen uit de bladenoudheid. We leven potverdikkeme in 2014!”

Zelf werkt Janice, die Surinaamse roots heeft, al jaren in de modejournalistiek. “Als eindredacteur opperde ik wel eens luchtig: ‘Hé, jongens, waarom geen zwart model op de cover?’ Maar ik was er nooit zo bewust mee bezig; het was een gegeven.”

Die boodschap draagt ze ook uit op haar Facebookpagina, waar ze nu 30 dagen lang iedere dan ‘een prachtfoto’ van een zwart model post dat zo op de cover van een fashionglossy. “Echt pláátjes!”

Ook zal Janice haar missie uitdragen op het podium van TEDx op 7 november a.s.. “Ik vind het zo fantastisch dat ik daar mag staan en op die manier, hup, zo mijn boodschap de wereld in kan slingeren.”

Lees ook:Videoclip van Britse tieners maakt klip en klaar dat vrouwenbesnijdenis nooit mag
Lees ook:Nieuwe ELLE met Melissa McCarthy op cover zorgt voor controverse
Lees ook:73-jarige Tina Turner staat op de cover van VOGUE
Lees ook:Franse jongens dragen rokjes in de strijd tegen seksisme
Lees ook:Controversieel deel II: donker topmodel blank ‘gephotoshopt’ voor cover

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>