Journaliste kapt met Russisch TV-station vanwege berichtgeving MH17

Een verslaggeefster van TV-station Russia Today (RT) heeft gisteren ontslag genomen vanwege hun berichtgevingen over de ramp met het toestel van Malaysia Airlines.

Dat was voor Firth de druppel die de emmer deed overlopen.

RT wordt door westerse journalisten bekritiseerd omdat de omroep in de berichtgeving over de vliegramp de suggestie wekt dat Oekraïne de schuldige is en daarmee het standpunt van de Russische regering uitdraagt.

Dat meldt Press Gazette.

Sara Firth was 5 jaar werkzaam voor RT, een zender die door de Russische regering wordt gefinancieerd. Ze had Londen als standplaats.

“Het is de omvang van de minachting voor feiten die me het meest dwarszit”, aldus Firth.

Toen ze donderdag na de ramp de redactie van RT betrad en zag hoe de zender opnieuw iemand interviewde die Oekraïne beschuldigde, besloot ze te vertrekken.

Volgens Firth staat het beschuldigen van Oekraïne, of het beschuldigen van iedereen behalve Rusland, in de stijlgids van RT.

“Het is eng dat het de koers van RT is om een verhaal op die manier te brengen, en je er ook nog in moet geloven om bij de omroep succesvol te zijn.”

Lees ook:Duitse Euro-politica mag Rusland niet in i.v.m. zaak Savtsjenko
Lees ook:Joelia Timosjenko wil presidente van Oekraïne worden
Lees ook:Victoria Koblenko op de barricades in moederland Oekraïne
Lees ook:Auschwitz 70 jaar later: Angela Merkel hamert op Duitse verantwoordelijkheid
Lees ook:Svetlana Aleksijevitsj wint Vredesprijs Buchmesse

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>