Voor een powerpose moet je je fotograaf laten knielen

MerkelOp foto’s en bewegende beelden in de media worden mannen meestal invloedrijker in beeld gebracht dan vrouwen.

Voor vrouwen wordt nog vaak het ‘vogelperspectief’ gehanteerd  en voor mannen het ‘kikvorsperspectief’ .

Zo kijk je dus letterlijk tegen de heren op en op de dames neer……..

Dat wordt bevestigd door een internationale studie door o.a. de Nederlandse Steffen Giessner van de Erasmus Universiteit, waarover is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Media Psychology’. Het team deed onderzoek op basis van foto’s uit Time Magazine en World Press Pictures.

Daaruit blijkt dat het effect van het camerastandpunt ook wordt ingezet voor invloedrijke personen. Zij worden meestal vanuit een lage invalshoek ‘geschoten’. De cameraman of fotograaf knielt als het ware voor de macht. Mensen zonder invloed worden daarentegen vanuit een hoge invalshoek gefotografeerd en gefilmd. Opmerkelijk genoeg zie je dit niet terug in gevallen wanneer het niet gaat om status, zoals op Wikipedia.

Media kunnen door het gebruik van kikvors- en vogelperspectief bedoeld of onbedoeld de macht van bepaalde personen bepalen en zelfs legitimeren. Ook kunnen zij bijdragen aan de perceptie en het stereotype beeld van mannen en vrouwen.

Steffen Giessner: “Deze eenvoudige verbanden tussen macht en de invalshoek van de camera is geen opzichzelfstaand verschijnsel. Als het in de context gaat om macht, bijvoorbeeld organisaties of een lijst van de 100 belangrijkste mensen ter wereld, denken we ook snel aan macht. Als gevolg daarvan kunnen we bewust of onbewust verwijzingen naar het element van macht in een foto toepassen”.

Zijn conclusie: “Het is de taak van onderzoekers om dergelijke effecten op te sporen en het is de taak van de media om te beslissen wanneer zulke subtiele verwijzingen wel of niet toegepast moeten worden.”

ONZE TIPS voor vrouwen die op de foto gaan of op TV komen:
* Laat nooit toe dat je vanuit vogelperspectief gefotografeerd / gefilmd wordt
* Kies inderdaad voor de kikvors, maar doe dan niet ook nog eens je hoofd naar achteren, want dan schiet de fotograaf ‘je neusgaten in’.
* Het mooiste camerastandpunt is iets onder het midden: kijk deze topvrouw van Facebook (Sheryl Sandberg) weet hoe het moet. Dan kijk je een klein beetje naar beneden, maar ook niet teveel, zodat je net niet arrogant overkomt.
* Als de cameraman (m/v) licht bij zich heeft, vraag dan om een zogenaamd ‘strijkje’, alsof je exact weet waar het over gaat. Dat is een klein lichtje van onderaf, wat altijd een fraaier effect heeft.

Een klein beetje letterlijk en figuurlijk op de mensheid kan geen kwaad als het gaat om foto’s voor professionele doeleinden!

Er moet anno 2012 nog een hoop veranderen aan de m/v beeldvorming in de media. Nederlands onderzoek van vorige week door vrouwenindemedia.nl, liet zien dat er nog steeds beduidend minder vrouwen acte de présence geven in journalistieke programma’s dan mannen.

Illustratie: op het boek over de eerste vrouwelijke bondskanselier heeft de uitgever heel goed voor een afbeelding op de cover gekozen waarbij de fotograaf door zijn knieën is gegaan.

Lees ook:Ilvy Njiokiktjien is de allereerste ‘Fotograaf des Vaderlands’
Lees ook:NL fotografe Viviane Sassen doet Missoni-campagne
Lees ook:Vrouwen en mannen staan nog steeds verschillend op krantenfoto’s
Lees ook:Erotische borsten mogen wel, moederborsten niet
Lees ook:Prof. Doorewaard neemt afscheid met college over genderongelijkheid

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>