Pardon: ‘Als een vrouw nee zegt, bedoelt ze ook nee’

De Belgische textielketen Veritas heeft een buitengewoon bedenkelijke slogan uit hun laatste campagne moeten aanpassen.

Enkele consumenten hadden een klacht ingediend tegen een radiospot van de naai- en modeketen, die luidde: ‘Als ik ‘nee’ zeg, wil ik niet altijd ‘nee’ zeggen’.

Ja, nee, niet dus……..

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) bij onze zuiderburen had daartoe bevolen

Veritas vindt het bijzonder spijtig dat de radiospot door sommige mensen als kwetsend en beschadigend ervaren wordt.

“De radiospot is gemaakt door een jonge vrouw in een bedrijf van vrouwen voor vrouwen, die op een luchtige manier inspeelt op het plezier dat vrouwen beleven bij het shoppen.”

Ze tekenen hierbij aan dat JEP-voorzitter Piet Moons de reclameboodschap verkeerd citeerde in de pers als ‘Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja’, en hierdoor een verkeerde weergave van de feiten gaf, die Veritas onnodige schade berokkent.

De JEP oordeelde dat het bij de bewuste reclame sprake was van ‘onverantwoord pedagogisch gedrag rond stereotypen van de vrouw’.

De jury besliste om de campagne te laten intrekken. Dat gebeurde op basis van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

Lees ook:Ine Verhaert is nu CEO van het Belgische Veritas
Lees ook:Goedele Liekens noemt reacties op haar borsten seksistisch
Lees ook:8 jaar oude Cordaid-campagne gaat viraal
Lees ook:‘Ik wou dat ik borstkanker had….’
Lees ook:Een plus-size Barbie is ook niet OK!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>